Sposoby promowania Hotelu na portalu Booking.com

Sposoby promowania Hotelu na portalu Booking.com

with Brak komentarzy

Sposoby promowania Hotelu na portalu Booking.com

Analiza Konkurencji

 

 

Co jest miarą naszej konkurencyjności? Kto należy do naszej konkurencji? Z kim prowadzimy walkę na jakość usług, cenę i ogólną wartość naszej prezentacji na Booking.com czy innym portalu?

 

Logika a nawet sama teoria konkurencyjności podpowiada, że konkurujemy z tymi usługodawcami, którzy oferują podobną usługę na poziomie standardu, zakresu tejże usługi i ceny. W usługach turystycznych na pewno ważnym czynnikiem jest także lokalizacja. Są to więc jedne z kluczowych czynników, które powinniśmy stale modyfikować (w miarę możliwości)  aby być bardziej konkurencyjnym.

 

działania promocyjne hotelu promocja pensjonatu internet promocja reklama marketing hotelu

 

Jak wiadomo w marketingu czy to towaru czy usługi wygrywa ten produkt/ ta usługa, która prezentuje wyższą przewidywalną wartość w ocenie nabywcy tej usługi czy towaru. W uproszczonej wersji można wyrazić Przewidywalną Wartość jako stosunek przewidywanego kosztu do przewidywanej korzyści.  

 

 

Wartość = Korzyść / Koszt

 

 

Zatem badając czy jesteśmy konkurencyjni np. odnośnie ceny, zawsze należy patrzeć na rynek przez pryzmat Przewidywanej Wartości Usługi w oczach gościa bo to podróżujący wybierze jedną usługę spośród wielu innych.  

 

jak promować hotel w internecie promocja pensjonatu internet promocja reklama marketing hotelu

 

Natomiast w ekonomii i biznesie ogólnie wyróżniamy dwa główne typu konkurencyjności: bezpośrednią i pośrednią oraz na poziomie budżetu.

 

Konkurencja bezpośrednia to taka, w której produkty czy usługi o identycznej charakterystyce/właściwościach konkurują ze sobą o klienta.

 

Konkurencja pośrednia to sytuacja, w której produkty czy usługi o podobnej charakterystyce/właściwościach konkurują ze sobą o tego samego klienta.
jak promować hotel w internecie

 

 

Nie wdrążając się głęboko w czynniki składające się na Korzyść i Koszt postaram się przywrócić standardowe spojrzenie na model konkurencyjności albo raczej zmienić perspektywę z tego co my sądzimy o tym kto jest naszą konkurencją na spojrzenie z punktu widzenia podróżującego, który zawsze patrzy przez pryzmat przewidywanej korzyści vs przewidywanego kosztu.

 

Promocja i Reklama Hotelu

Analiza Konkurencji Bezpośredniej

 

 

Przeanalizujmy zatem witrynę Booking.com na przykładzie miasta Warszawa. Apartament jest położony w centrum Warszawy. Cel to podniesienie wartości  apartamentu w oczach gościa poprzez zaoferowanie z jednej strony usługi z udogodnieniami, które są standardem w danym regionie ale także odnalezienie takich udogodnień, które mogą potencjalnie wyróżnić apartament/trafić do szerszego grona odbiorców.

 

 

Używając standardowych modeli oraz filtrów z witryny i zdrowego rozsądku postaramy się odnaleźć te czynniki, które mogą dać przewagę nad konkurencją.

 

 

Najpierw w Wyszukiwarce Booking.com wpisujemy „Warszawa”. Wyszukiwarka pokazuje 947 obiektów. Oznaczam teraz Apartamenty i Centrum. Uzyskuje wynik 381 obiektów w kategorii Apartamenty.

 

 

 

sposoby promowania hotelu
Skorzystajmy teraz z filtra i zobaczmy jakie Udogodnienia oferują wynajmujący w kategorii Apartamenty Warszawa – Centrum:

 

reklama hotelu w internecie promocja hotelu marketing

 

Jak widać tylko połowa apartamentów oferuje „transfer z lotniska” czy akceptuje zwierzęta. Tylko 11 obiektów oferuje „obsługę pokoju”, 65 apartamentów posiada klimatyzacje, tylko 86 posiada wannę. a już tylko 7 oferuje dostęp do basenu/Centrum fitness. Załóżmy, że chcemy trafić do gościa, który jest na wyjeździe służbowym, pragnie mieć transfer z lotniska a jednocześnie lubi skorzystać z jakiejś formy aktywności fizycznej.

Zaznaczmy zatem „transfer z lotniska” i…

reklama hotelu w internecie promocja hotelu marketing

 

 

Wynik: tylko jeden/dwa apartamenty oferują dostęp do basenu czy centrum fitness! Tylko 7 apartamentów oferuje udogodnienia dla niepełnosprawnych! Tak wiem nie każdy się nad tym często zastanawia ale jest to bardzo duża grupa odwiedzających. Zastanawiając się nad grupą gości „niepełnosprawnych” musimy również uwzględnić osoby w wieku podeszłym oraz osoby, którym przydarzył się wypadek i mają np złamaną nogę. Tacy goście co prawda nie trafiają się często ale celem tego ćwiczenia jest poszerzenie swojej oferty o grupy niszowe oraz zrozumienie jak działają algorytmy wyszukiwarki oraz na czym gość opiera się podczas dokonywania wyboru noclegu.  Jeżeli takich grup uzbiera się kilka nasz wachlarz możliwości uzyskania rezerwacji zmienia się diametralnie bo w pewnych subkategoriach stajemy się bez konkurencyjni.

 

 

Z powyższej prostej analizy wynika również, że aby podnieść swoją konkurencyjność o połowę – 50% – wystarczy zaoferować choćby „transfer z lotniska”. Nie musi on by bezpłatny. Chodzi tylko o to żeby można było odznaczyć w Ekstranecie opcje „transfer z lotniska” co automatycznie przekłada się na filtrowanie po stronie gości.  W przypadku „centrum fitness” czy „basenu” możemy zaoferować „dostęp” co nie oznacza, że centrum fitness jest w tym samym budynku. Zwróćmy tez uwagę na inne filtry. „Wanna” na wyposażeniu okazuje się usługą niszową. Jeżeli podsiadamy wannę i zapomnieliśmy jej oznaczyć to możemy sobie tyko pogratulować bo konkurowaliśmy z 381 apartamentami a nie z 86, które wannę wyposażeniu posiadają i ją skrupulatnie oznaczyły.

 

 

Następnym punktem wartym odnotowania przy analizowaniu konkurencji i jednoczesnym uwzględnianiu filtrów oferowanych na witrynie jest analiza pod względem przedziałów cenowych. Wracamy tutaj do analizy konkurencji na poziomie budżetu osoby dokonującej zakupu usługi. W skrycie chodzi o to, że gość posiada dany budżet i w ramach tego budżetu będzie próbował znaleźć nocleg, który prezentuje najwyższą przewidywalną korzyść w stosunku do kosztu czyli wartość. Gość zatem zakłada, że chce wydać 250 PLN za noc i oznacza taką opcje w filtrze co automatycznie powoduje wykluczenie wszystkich obiektów, które nie mieszczą się w przedziale cenowym od 210 do 420 PLN za noc. Warto o tym pamiętać ustawiając cenę na wysokości np 430 PLN za noc i jednocześnie wykluczając się z największej grupy rezerwujących. Uwaga: nie chodzi tutaj o działania promocyjne ale o cenę wyjściową.

 

promocja pensjonatu internet promocja reklama marketing hotelu

 

 

Analizę konkurencji bezpośredniej przy użyciu narzędzia wyszukiwania hoteli witryny Booking.com mamy już z grubsza za sobą. Przejdźmy zatem do bardziej interesującej części czyli tego co ta sama witryna mówi nam o konkurencji pośredniej i wyborach jakich dokonuje gość. Dlaczego jest to ważne? Ponieważ nauczy nas kto jest naszą konkurencją w oczach gościa.

 

 

Z Kim naprawdę konkurujemy o gościa? Sprawdźmy co sądzi gość…

Analiza Konkurencji Pośredniej

 

 

Czy faktycznie nasz zdrowy rozsadek nas nie myli…?

 

Przekonajmy się.

 

W ustawieniach filtrów zostawiam „Warszawa Centrum” i „Apartamenty”:

 

 

promocja pensjonatu internet promocja reklama marketing hotelu

 

Wybieramy „NWW Apartamenty”.

 

Przechodzimy na dół strony zaraz pod „Ważne informacje”

 

promocja pensjonatu internet promocja reklama marketing hotelu

 

AHA! W dolnej sekcji naszej odsłony Booking.com informuje potencjalnych gości, którzy odwiedzają stronę, naszą prezentacje, że podróżujący z podobnymi preferencjami także odwiedzili naszą prezentacje ale dokonali w rezultacie rezerwacji innego obiektu. A oto lista czterech obiektów, które goście wybierali najczęściej! Wybierali w rozumieniu rezerwowali najczęściej. Innymi słowy algorytm Booking.com sugeruje potencjalnym gościom, że mogą spodobać się im podobne obiekty na podstawie danych, które zebrał o poprzednich rezerwujących. Oczywiście działanie to jest skierowane na podniesienie konwersji a informacja umieszczona jest na dole strony danej prezentacji bo to tutaj docierają metodyczni i wolniej podejmujący decyzję rezerwujący. Więcej o zachowaniach na stronach internetowych  można przeczytać w tym ciekawym artykule.

 

Powyższym argument opieram również na tym, że Booking.com jest bardzo dobry w kwestii ulepszania konwersji na swojej witrynie i gdy tylko przyjrzymy się bliżej samej konstrukcji strony szybko dojdziemy do wniosku, że ta dolna sekcja prezentacji ma za zadanie zachęcić do dokonania rezerwacji osobę która nie zarezerwowała danego obiektu i doszła tak daleko jak sam dół strony prezentacji danego obiektu. Partnerzy Booking.com doskonale wiedzą, że sekcja „Warto Wiedzieć” jest pomijana przez 99% gości.  Zatem sekcja „Znaleźliśmy więcej obiektów takich jak XYZ, które spodobały się innym podróżującym” umieszczona poniżej  jest tylko kolejnym punktem zapalnym mającym na celu przekonanie potencjalnego gościa do dokonania rezerwacji w hotelu, który w/g danych o preferencjach innych gości ma najwierniejsze szanse na powodzenie.

 

W oczach Booking.com wygląda to tak: Podróżujący po obejrzeniu prezentacji nie przekonał się do dokonania rezerwacji (brak konwersji) po obejrzeniu całości prezentacji jednego hotelu czy apartamentu zatem pokażmy podróżującemu inny hotel – apartament, który wcześniej wygrały wyścig o gościa z własnie przeglądanym hotelem – apartamentem (wcześniejsza konwersja).

 

Wnioski

 

 

Co możemy zrobić z taką informacją? odpowiedź to analiza, analiza i jeszcze raz analiza. Należy zadać sobie pytanie co takiego zaoferował obiekt X, że gość przeglądający naszą ofertę zrezygnował z niej a następnie wybrał własnie tą konkurencyjną? Czy była to lokalizacja czy udogodnienia? a może lokalizacja i udogadniania nie miały znaczenia a znaczenie miało to że nasza konkurencja zaoferowała lepsze warunki rezerwacji, czy może akceptuje zwierzęta oferując jednoczenie tą samą cenę? Jak widać powyżej nasz przykładowy apartament  w „oczach gościa ” konkurencje z 3 innymi apartamentami jak i z… Hotelem 3* .

 

Dodatkowo dla tych, który są biegli w nowym Narzędziu Analitycznym w ekstranecie Booking.com: warto dodać naszą „prawdziwą” konkurencję do Grupy Obiektów Konkurencyjnych czyli tych sugerowanych na podstawie lokalizacji przez Booking.com i korzystając z narzędzia sprawdzić jakie działania promocyjne hotelu warto zastosować aby wygrać wyścig o klienta.

 

Czego zatem uczy nas internet? Przede wszystkim tego, że w naszym modelu konkurencyjności standardowo bierzmy pod uwagę bezpośrednią konkurencję postrzegając ją właśnie jako obiekty o podobnym standardzie czy lokalizacji. Do całej puli czynników konkurencyjności dodał kilka innych wartych uwagi czynników. Są to czynniki, które osobiście nazywał “czynnikami praktycznymi” jak słowa kluczowe czy zachowania gościa na stronie. Co prawda nie zawsze mamy wgląd do tego co dzieje się po „drugiej stronie” ale uważny obserwator znajdzie kilka cennych informacji po stronie dostępnej dla każdego użytkownika.  W rezultacie szybko stworzymy model oparty na czynnikach praktycznych i behawioralnych, czy to algorytmu danej wyszukiwarki, czy użytkownika (osoby). Zebrane dane możemy dogłębnie analizować i wykorzystać przy układaniu strategii marketingowej hotelu chociażby dostępnych po stronie gościa czyli np. filtrów.

 

Może jeszcze nie wszyscy zdali sobie z tego sprawę ale internet to potężne narzędzie, które diametralnie zmienia nasze spojrzenie na konkurencyjność czy sposób promowania hotelu. Zarządzanie nowoczesnym obiektem hotelarskim to nie tylko doskonała obsługa klienta i szeroki wachlarz oferowanych usług ale także zrozumienie i umiejętne wykorzystanie dostępnych narzędzi jakie dają nam nasi partnerzy takich jak słowa kluczowe, mapa zachowań użytkownika na stronie czy narzędzie analityczne. Przy układaniu strategii marketingowej hotelu musimy patrzeć na naszą prezentacje z punktu widzenia gościa i definitywnie przez pryzmat świetnie funkcjonujących algorytmów nastawionych na zwiększenie konwersji. Powiększymy więc nasz arsenał o dostępne dla nas informacje i stwórzmy ofertę, która będzie odpowiadała potrzebą naszych gości. Przecież naszym celem jest trafienie w potrzeby gości a następnie spełnienie pokładanych w naszej ofercie oczekiwań (co najmniej). Skutkiem jest zadowolenie gościa, „word of mouth” , pozytywna opinia, lepsze pozycjonowanie, wyższa konwersja i na koniec większy zysk.

 

 

Wykorzystane w analizie Hotele nie są w żaden sposób z nami powiązane. Wybór był zupełnie przypadkowy i opierał się na słowach kluczowych i filtrach zaprezentowanych w powyższym artykule. 

=============

Dołącz do Nas

Facebooku

Instagram

Google+

Twitter

 

Otrzymuj Powiadomienia!

NIE SPAMUJEMY!

Tutaj zostaw Swój Komentarz: