Airbnb – dodatkowe źródło rezerwacji

Airbnb – dodatkowe źródło rezerwacji

with Brak komentarzy

Jak to określił kiedyś Mahatma Gandhi: „Najpierw cię ignorują, później się z ciebie śmieją, następnie próbują z tobą walczyć i później… wygrywasz”. Wygląda na to, że prężnie rozwijającą się firma zza Atlantyku jest już daleko po fazie ignorowania. Niespełna 8 lat wystarczyło aby spędzać sen z powiek niektórych hotelarzy a szczególnie przedstawicielom sieciówek.

Ponieważ coraz więcej osób dowiaduje się o Airbnb, hotele coraz częściej próbują konkurować z tzw. Homestays, czyli osobami nie koniecznie z branży hotelowej próbującymi zarobić na wynajmie swoich mieszkań, apartamentów czy domów. Poniżej znajdują się informacje o wpływie jaki firma z Kalifornii ma na rynek hotelowy globalnie oraz jak hotele małe i duże hotele mogą z nią konkurować.

 

 

Airbnb – dodatkowe źródło rezerwacji

 

 

Airbnb – początki

 

Pomysł na firmę zrodził kiedy dwaj współlokatorzy z San Francisco obrócili salon w swoim lofcie w „sypialnie/nocleg” ze śniadaniem w celu zarobienia kilku dodatkowych dolarów na czynsz. Nazwa strony pochodzi od połączenia słów Air ( air mattress – dmuchany materac) oraz Bnb czyli Bed and Breakfast (nocleg ze śniadaniem). Z USD900 milionami obrotu w 2015 roku oraz 60 milionami gości-użytkowników Airbnb stała się mocnym konkurentem dla dużych hoteli ale także ogromną szansą dla hoteli małych czy prywatnych osób, często kompletnie nie związanych z branżą hotelową, czy tzw. HomeStay’s. Spędzając noc wynajętą przez Airbnb gość wchodzi często w interakcje z najemcom lub właścicielem. Może też korzystać z udogodnień znajdujących się w wynajmowanym mieszkaniu zupełnie tak jakby gość był członkiem rodziny wpadającym w odwiedziny. Stwarza to zupełnie nowa sytuację na rynku wynajmu noclegów i w pewnym sensie pozostawia tradycyjne hotele praktycznie bezbronne w walce o potencjalnego gościa.

Oto kilka ciekawych Faktów i Statystyk o Airbnb:

Ilość Użytkowników- (21.02.2016)60 milionów
Ilość Wynajmujących (25.11.2014) 640.000
Ilość Ofert (25.01.2016) 2 miliony – ofertą może być pokój/mieszkanie/dom itd
Ilość Miast (2015) 57.000
Ilość Krajów (2016) 192
Średni roczny zysk wynajmującego USD7350
Najbardziej popularne miast wśród gości – Paryż
Ilość ofert w Paryżu: 40000

 

Lista jest jeszcze dłuższa i można ją znaleźć tutaj.

 

Wynajem przez Wimdu i AirBnB

 

Rosnący rok – rocznie obrót Airbnb nie odbił się jeszcze czkawką największym graczom w branży ale firma z San Francisco już dała o sobie znać. Nawiązując do informacji od Airbnb tylko 20% potencjalnych gości jest świadomych istnienia firmy. Dlatego też Airbnb ciężko jest konkurować z znanymi markami hotelowymi. Regulacje i przepisy zabraniające wynajmów krótkoterminowych ciągle są piętą Achillesa firmy szczególnie w niektórych miasta czy państwach. Przepisy te nie mają natomiast wpływu na hotele, które mogą sprzedawać pokoje swobodnie. Niektóre państwa czy władze lokalne kategorycznie zabraniają wynajmu osobą prywatnym, inne nadal się wahają ale już zaanonsowały, że jest to raczej „szara strefa”. Przykładem może być Paryż czy Barcelona. Miasta co rusz zmieniają decyzje odnośnie Airbnb raz pozwalając prywatnym osobom na trochę mniej a innym razem na trochę więcej.

 

Problemem Barcelony na przykład jest to, że aby wynajmować pokój czy apartament należy posiadać licencję. Takowej miasto nie wydaje ponieważ od kilku lat walczy z zalewającą ulice miast falą turystów. Ratusz miast wstrzymał też budowy hoteli i zabrał licencje na budowę kolejnych. Zatem Gospodarz – osoba wynajmująca przez Airbnb – nie posiadający licencji nie może odprowadzać podatku i tym samym wynajmować. Koło się zamyka. (źródło).

 

Airbnb stara się jak może aby działać zgodnie z prawem i żąda od wynajmujących zaznaczenia w profilu Gospodarza, że posiadają licencje na wynajem i tym samym umywa ręce od potencjalnych problemów. W związku z nie jasną polityką firmy i problemami jakie spotykają na swojej drodze Gospodarze czy Goście powstała nawet strona AirbnbHell. Założyciele strony określili ja jako „nie cenzurowane historie od Gości i Gospodarzy”.  Z drugiej strony firma organizuje specjalne szkolenia i seminaria w wybranych miastach aby edukować jak wynajmować i jak ustrzec się przed potencjalnymi kłopotami.

 

Co to oznacza dla nas wynajmujących? To zależy. Z pewnością można potraktować Airbnb jako dodatkowe źródło rezerwacji. Należy się jednak inaczej pozycjonować. Jeżeli posiadamy apartamenty czy pokoje to idealnie wystarczy stworzyć profil i ofertę na Airbnb – artykuł tutaj „Twoja Oferta na Airbnb”  – i cieszyć się z dodatkowych rezerwacji. Jeżeli natomiast zarządzamy pensjonatem lub hotelem warto zajrzeć do artykułu Turysta vs Podróżnik , który opisuje zasadnicze różnice pomiędzy dwiema grupami gości. Ten drugi właśnie jest typowym klientem – gościem koncentrującym się raczej na przeżyciu prawdziwego doświadczenia a nie wykupieniu tylko i wyłącznie standardowego noclegu hotelowego. Samo Airbnb podaje, że 91% gości rezerwujących przez portal to „podróżnicy” chcący zdobyć doświadczenie i skosztować z życia lokalnego. Nic więc lepszego niż wynajem pokoju w mieszkaniu osoby lokalnie związanej z miejscem odwiedzin gościa.

Aby być konkurencyjnym jako małe i większe hotele muszą skoncentrować się na wypunktowaniu w swojej ofercie, jak i w swojej strategii marketingowej, tych atrakcji, których „podróżnik” poszukuje. Raz jeszcze warto zajrzeć do artykułu Turysta vs Podróżnik aby zapoznać się ze wskazówkami i zrozumieć podstawowe różnice w preferencjach naszym potencjalnych gości.

 

Zapamiętajmy więc, że stosunkowo młoda firma jaką jest Airbnb będzie nadal rosnącą siłą w konkurencją z portalami rezerwacyjnymi.  Dla firm tupu Expedia czy Booking.com oznacza to walkę o wynajmujących i w przyszłości prezentowanie coraz to nowszych rozwiązań B2B, które to będą miały zachęcać do wynajmu potencjalnych Gospodarzy. Wolny rynek to konkurencja a konkurencja powoduje podniesienie jakości usług Dobrym przykładem może być np. wprowadzenie niedawno przez Booking.com aplikacji mobilnej PULSE  na Iphone’a czy Androida, która może konkurować z aplikacja Airbnb dla wynajmujących.

 

Czekamy zatem na rozwój sytuacji i tego co przyniosą zmiany na dynamicznie rozwijającym się sektorze gospodarki.

 

Twoja Oferta na Airbnb cz. 4

Twoja Oferta na Airbnb cz. 3

Twoja Oferta na Airbnb cz. 2

=======

Dołącz do Nas

Facebooku

Instagram

Google+

Twitter

———

Źródła wykorzystane w artykule:

Artykuł Twoja Oferta na Airbnb TWOJA OFERTA NA AIRBNB

Artykuł Podróżnik vs Turysta Turysta-vs-Podroznik

Investopedia o Airbnb  investopedia

Statystyki Airbnb, niezależna strona  expandedramblings

Nieocenzurowane opisy doświadczeń użytkowników AirbnbHell

Aplikacja Pulse dla Hotelarzy pd Booking.com Pulse

 

Otrzymuj Powiadomienia!

NIE SPAMUJEMY!

Tutaj zostaw Swój Komentarz: